Manu-Lotte.reismee.nl

Ubud - Lovina - Sanur

13 t.e.m. 20 Mei `11

Terug in Ubud een uitstap gedaan met onze chauffeur van de vorige keer. We mochten bij een familie in een traditioneel balinees dorpje gaan kijken hoe hun leven en wonen. Een primitieve keuken waar nog gekookt wordt op houtvuur, het varken (dat elke familie in Bali heeft) en het 'dodenopberghok' kregen we te zien. Doden worden hier nog steeds thuis bewaard tot de verbrandingsceremonie plaatsvindt. Dat zal geen frisse geur zijn in deze hitte! Ook hadden ze nog een setje hanen staan voor de hanen gevechten.Dit gebeurt hier nog (illegaal). Dan een bezoek gebracht aan de Besakih tempel, de moedertempel van Bali. De tempel ligt op een berg, waardoor we de mooie rijstterrassen rond de tempel konden zien. Hier weer veel kinderen die probeerden wat te verkopen... Dat is blijkbaar toegestaan in Bali, enkel bedelen op straat is verboden.

De bus genomen naar Lovina, maar het was wel een heftig ritje
Surprised
. Door slingerbochten rijden met hevige regen, die dan langs alle gaten en spleten (en dat waren er veel) kwam binnengelopen. Alle ramen dampten aan en we hoopten dat de chauffeur nog iets kon zien... Blijkbaar was zijn zicht niet zo goed, want in een bocht reden we bijna op een andere bus! Het scheelde echt niks! Iets verderop stopte hij toch maar even om zijn raam proper te maken... maar het hielp niet veel!

Manu is naar de plaatselijke kapper geweest en we moeten zeggen dat het niet slecht gedaan was voor met een botte tondeuse. Ook nog wat extra populaire Bintang T-shirten aangeschaft en de mensen van ons verblijf blij gemaakt met spullen die we niet meer kunnen gebruiken, hoewel wij van hun veel te kleine lakens hadden gekregen voor op ons bed en handdoeken met mieren tussen... Ach ja. `s Avonds wilden we naar het centrum gaan, maar er waren ineens geen bemo`s (kleine busjes) te bespeuren. Dan maar beginnen lopen, maar het was 3km... Stopt er een jongen op een brommer en vraagt of we een lift wilden. Ja, we hadden niet veel keuze. Hij belde zijn vriend op en zo werden we door het drukke verkeer naar het centrum gebracht. Dat was eigenlijk wel leuk! Toen we terug wilden naar ons guesthouse, waren er weer geen bemo`s te bespeuren! Komt er een man naar ons gelopen die wel vervoer voor ons ging regelen. Nu was er maar 1 brommer. Wij dus met z`n 3 op het brommertje en onze zak met boodschappen! Dat was even spannend! Manu zijn slippers wel wat afgesleten, maar voor de rest was het wel ok...
Tongue out
Ze zijn hier ook niet anders gewoon dan met z`n 3 of 4 op een brommer te zitten...

De bus terug naar Sanur genomen. Die rit duurde 4u, maar is niet saai. Onderweg kom je genoeg mooie dingen tegen en het chaotische verkeer hield ons ook wel wakker!
In Sanur zijn we 5 dagen gebleven. We hebben hier onze onderwatercamera laten ontwikkelen, maar de foto van de haai is mislukt... Echt jammer. Hopelijk zien we er ergens anders nog eentje. Naar ons gevoel zijn we wel te lang in Bali geweest. Twee weken was zeker genoeg geweest. Dat is het nadeel als je de vlucht geboekt moet hebben als je vanuit Australie naar je volgende bestemming vliegt.

En nu op naar Singapore en shoppen maar