Manu-Lotte.reismee.nl

Kuching - Village in the clouds - Bako NP

24 mei t.e.m 5 Juni 2011

S'morgens ons vliegtuig gepakt naar Borneo baby...! Op naar de jungle en hopelijk veel wilde dieren! Aangekomen in Kuching en ons laten afzetten bij een hostel uit de lonely planet. Hadden namelijk niets geboekt. Dachten, we zullen het goedkoopste maar nemen MISTER D's B&B. We werden gedropt in chinatown en ons eerst gedacht was: Wat is dat hier? Toch maar binnen gegaan en een kamer geboekt. Eerst de kamer bekeken, maar natuurlijk veel te snel, want het bleek uiteindelijk toch niet zo een propere kamer. Schimmel overal...

Yell
Deze nacht niet goed geslapen! Volgende dag maar iets anders gaan zoeken. Na wat zoek en speur werk, besloten om te slapen in de Singgahsana lodge! Goede nacht gehad en maar wat dagen bijgeboekt. Hier werd ons aangeraden om naar de oerang utans te gaan. Deze leven in het wild, maar krijgen ook eten bijgevoederd, omdat er in de jungle niet altijd vruchten te vinden zijn. Dus soms komen ze eten en soms ook niet! Besloten om maar is een kijkje te gaan nemen. En jaja we hadden geluk in totaal 9 oerang utangs gezien! WAUW...
Laughing
Vanuit het hostel een 3 daagse trek geboekt naar ‘Village in the clouds’! Een dorp in de bergen waar de vrouwen nog de ringen rond hun benen en armen dragen. Enigste dorp in Borneo waar ze dat nog doen. Nog niet toeristisch en met een kleine groep.

`s Morgens om 8 uur begonnen aan onze trek. Met 7 personen Marcel, Freya, Sarah, Dmitry, Lieke en wij tof clubke! Onze gids Taj stond ons op te wachten aan het begin punt. Een klein manneke met een grote glimlach! Geweldig! Over bamboobruggen klimmen en klauteren, berg op berg af! Het was best wel zwaar (warmte)! We drinken veel maar het loopt er net zo vrolijk weer uit. Meer dan 2 liter water drinken en niet naart wc moeten he ! Onderweg kwamen we al enkele dorpen tegen maar wij moesten naar het hoogst gelegen dorp. Onderweg even gestopt bij een waterval om te verfrissen. We waren zeik nat van het zweet...

Tongue out
Op een gegeven moment moesten we echt stijl naar boven dus de mensen van het dorp hadden trapjes gemaakt van bamboo. Manu was begonnen met de treden te tellen maar is gestopt bij 650 en het is zeker nog het dubbele geworden... De treden natuurlijk veelste klein voor ons. Ze zijn gemaakt op hun maat +- maat 38. Wij met onze groten klompen van wandelschoenen schoven natuurlijk geregeld even onderuit. Daar kreeg lotte het even heel zwaar en moest manu verder naar boven met 2 rugzakken... Na 4 uurs wandelen kregen we ook nog is een zware regen bui op onze kop! Na meer dan 5 uurs wandelen kwamen we aan in het dorp drijfnat en uitgeput!!! Kregen dan onze kamer waar we moesten slapen op een matje en onder een muggennet 'back to basic'! De douche was in het wc met ijskoud water en geen elektriciteit. Dus maar een lekker fris douchke genomen en daarna gaan eten. `s Avonds met de Taj gepraat over zijn dorp en dan naar het muziek hutje gegaan. Er was geen licht dus hadden ze maar een vuurke gemaakt, conclusie: heel warm . Hier waren de mensen aan het oefenen voor het feest, want de regering komt morgen op bezoek. Manu & Marcel ook maar is geprobeerd om muziek te spelen. Hier zaten dus ook de vrouwen met de ringen al, goed zat en gelukkig te drinken van hun zelfgemaakte alcohol en te knauwen op tabak! Dit kregen wij dus ook allemaal drinken uit hetzelfde bekerke. Volgende ochtend op tijd opgestaan voor de zonsopgang. Vandaag komt de regering een bezoek brengen aan het dorp iedereen doste zich uit voor het feest en de vrouwen met ringen hadden hun mooiste kleren aangetrokken. Ze voerden hun traditionel dans uit, daarna zijn wij maar wat rond gaan lopen in het dorp.Naar het voetbalveld gelopen en ja ook hier dromen ze van een voetbalcarriere. Met 40 personen voetballen en het ging er wel een beetje ruig aan toe. Allemaal verschillende kleren aan en maar uitzoeken wie bij wie staat. De klein mannekes zaten te kijken langs de kant en achter het veld een ‘Tribune’voor de andere toeschouwers! 's Avonds naar de plaatselijk karaoke bar gegaan... ze hebben hier stroom met een generator van 18:30 tot 22:00 u! Na 2 heel leuke dagen in het dorp terug gelopen naar beneden. Dit ging wel makkelijker maar nog altijd goed zweten. Het dorp is enkel toegankelijk via smalle paden en bruggen! Alles wat in hun dorp is komt dus langs dit pad, niet normaal wat hun naar boven dragen 25 - 30 kg in een rieten mand tot ver boven hun hoofd volgeladen. En wij maar puffen met onze rugzak van +- 10 kg petje af voor deze mensen. Bij aankomst terug in de Singgahsana Lodge in Kuching 's avonds nog een goei feesje gehad in de roof top bar tot in de vroege uurtjes haha...
Cool

Na een dagje rusten naar het ‘Bako National park ’ gegaan. Met de boot naar het park en dan het park wat gaan verkennen. Veel apen gezien, 2 slangen: 1 beet er van en ge bent eraan voor de moeite! Toch maar een close up genomen... ’s Avonds in de roof top bar gezeten zoals bijna elke avond het is hier fun fun fun...

Na wat shoppen (Lotte) overdag ‘spending a lot of money’! Besloten om na Kuching terug Indonesie in te trekken samen met Marcel from Holland. Tof tof tof! Even een kijkje gaan nemen in Indonesch Borneo...

Vant weekend zijn we uitgenodigd voor een Pool party. Dus zitten we nu te relaxen in the Village house aan het zwembad... Maandag vertrekken we met de bus naar Indonesie. En hebben er veel zin!