Manu-Lotte.reismee.nl

Kalimantan Mahakam River

12-18 juni 2011

Geland in Balikpapan en taxi genomen naar Samarinda. Na een uur rondlopen eindelijk een hotel gevonden. De straten liepen hier vol met ratten en er waren weinig mensen in de straten...

Onze 3-daagse boottocht op de Mahakam river gaan regelen voor de volgende dag. We hebben er weeral zin in! `s Avonds hadden we een modern restaurant gevonden om te gaan eten. Bij het binnenkomen zaten er verdacht veel jonge meisjes netjes opgemaakt en kortgerokt. Na een halfuurtje observeren, kwamen we er achter dat de meisjes hier waren om de mannen 'gezelschap' te houden. Dat was wel leuk om te zien...

Vertrokken met ons kanootje op de rivier. Het zat een beetje krap, maar dat maakta het dan weer wat gezelliger! In het begin van de tocht zagen we al meteen de Irrawaddy dolfijnen of zoetwaterdolfijnen. Het was een groepje van 6 en we waren weer bij de gelukkigen om ze te zien. Er zijn nog maar 34 van deze dolfijnen in de Mahakam rivier. Foto`s maken was iets moeilijker, want ze komen alleen met hun neusgat boven om lucht te happen en springen niet. Onderweg zagen we een 3 tal drijvende dorpen. Het is knap om te zien hoe ze deze dorpen op het water gebouwd hebben. Ze hebben alle soorten winkels en een moskee. Ze leven vooral van de visvangst. De kinderen waren altijd blij om ons te zien en stonden gretig langs de kant te zwaaien! Alle wc-hokjes staan langs te kant de rivier gebouwd en daarnaast zitten mensen zich vrolijk te wassen en ook kindren te spelen. Soms hebben ze dan ook geen andere keuze. Vele hadden een grote vogel (reiger-pelikaanachtig) als huisdier vastgebonden aan een touwtje langs het water. Ook voor visvangst? Andere dieren die we gezien hebben waren roofvogels, proboscis monkeys en een varaan. Tegen de avond waren we in het guesthouse aangekomen om de nacht door te brengen.

De volgende morgen zijn Manu en Marcel alleen op pad gegaan, want Lotte was ziek. Terug de boot in om naar een longhouse te gaan kijken. Het was mooi om te zien, maar het was spijtig genoeg niet bewoond. Onderweg kwamen we weer de drijvende dorpjes tegen en veel dieren zoals een slang, roofvogels, varanen, kingfishers, ...

De laatste dag was het gewoon terug varen langs dezelfde route. We zijn 3 grote meren overgestoken die telkens overgingen in een smallere rivier. Het was een lange tocht van 4u, dus onze kont en rug hebben we wel gevoeld! Taxi geregeld naar Balikpapan om vanuit daar te vliegen naar ... Onze route is weer gewijzigd, dus we houden jullie nog even in spanning!

Kato

Jullie wijzigen nog al vaak e! Maar dat is net plezant dan kom je weer andere dingen tegen die je waarschijnlijk niet verwacht e. & weer het geluk gehad door dolfijnen te zien! Ik ben wel jaloers hoor op jullie prachtige verhalen en avonturen maar jullie verdienen het. Ik geniet mee vanuit Belgie :D. Ik vertrek vanavond een weekendje naar Spanje met Rob, ook leuk maar iets heel anders als jullie e. Ik zal nu de foto's eens zien die zullen ook wel fantastisch mooi zijn e. Groetjes ! Veel plezier bij de volgende.. bestemming :D xxxx

wim en may

hoi Manu en Lotte,

weer een, mooi reisverslag allen die ratten al maar goed dat ik er niet bij was ik zou zo terug in belgie staan maar allee als jullie het maar jullie zin hebben he. we hopen dat Lotte niet te lang ziek is geweest . nog de groetjes van ons en hou ons niet te lang in spanning waar jullie nu zijn ? groetjes vanuit poppel